Alla inlägg den 3 mars 2024

Av Amor - Söndag 3 mars 22:00



 

Välkommen

till

en hobby;

konst av trasiga 

    

ur & klockor.

..........................................

Vad ä Rättvisans dröm om jorden, ja vår hemplanet.

 

2024 03  03  jordens dag (visa)

 

 

  

If you com to my house , Friend,

Bring me a lamp and window.

I can look at the crest of the happy alley.

.

         

.......................?........................

 

Den flitiga biet har inte tid att sörja. W. Blake.

xxxx

 © Hier bin ich mensch, hier soll ich sein.

 

(jag kunde språket flyttande en tid.)

....

© Här är jag mänsklig, här borde jag vara.

 

H. Guthe. (visa)

...........

                    

                Tid bärarna.         Dubbel moral.               Vågen är trasig.         justitiemord.      Kraschade tiden.   

,,,,,,,

 

.....................vem, vilka bär ansvaret?.................

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

@ Ett träd känner inte sig ensam i skogen. Amor

........

 Klicka på.

H.H

Träd är jorden främsta bebyggare.

 

Träd kan leva utan människor.

 

Människosläktet kan inte leva utan träd.

 

Rolf Edberg.

........................................

..............................................

Visdom träd till minne S. darli. 

       

Träd och gren

  

Trädet stack ut en grönskande gren
i solens livande bad,
där av fjärilar matkar födas
i solens livande sken
- och matkar kläcktes i grenens blad
och grenen begynte förödas.

Nu torkade grenen, nu hotades trät
av förtorkning även det,
nu önskar trädet att grenen brast
och grenen att hålla sig fast.

Du träd, har ej matken och du er del,
vem bär skulden hel,
vad är grenens fel?

  

(Gustaf Fröding)

................................................

Växter;


Olika sorter växter har förståelse  om tiden;   Hur ?


Några växter sover alls, de är alltid vakna tills döden.



Växten kan vara;


 En årig  eller pereen, / 1000- årig. Se på Google:


  


   Vad är centralen att styr tiden hos växter?


Vet Du hjälp mig ?

 

  1- Dag (ljus) och natt (mörk).    2- våren (värme) och vinter (kylan).

,,,,,,,,,

  " Vi befinner oss i en tid där sanningen är osanning och osanningen är sanning.

De du tror är

extrema är dina vänner och de du tror är dina vänner år de extrema"

Var är klockan & vad är klockan.

     

   @ Citat varje dag hela året.
@
@ Bättre brytas än böjas.
————-
@ Enkelhet citat är min sak. Amor
@
@ Glöm ej vi spelar med varandra inte mot varandra. Amor
@
@ Lika tjuvar trivs bäst med varandra. Amor
@
@ Fördunkla sanningen är också ett dolt bedrägeri. Amor
@
@ Däng inte den dörren som inte vill höras. Amor
@
@ Lumpen: Förberedelse för nästa blodiga kriget i världen. Amor
@
 
@
@ Lyssna på rätt ljud och gå efter. Amor
@
@ Falla ner och upp stå igen är livets gång. Amor
@
@ Den fina balsamerade Nefertiti lyckades med sina tankar.  Amor
@
@ Det är underbart att vara kär i miljö. Amor
@
@ Vem behöver tvättbräda i huvudet när man hör så dåliga nyheter. Amor
@
@ Tappa inte fattningen så lätt.  Amor

@
@ Fälla tårar är första steget i nya livet. Amor
@

     

-----------

Tack för besöket.

  HJÄLP JORDEN.   hur?   klicka här. kommerm er & mer.

Av Amor - Söndag 3 mars 12:30


Tiden går sakta men kriget kommer snabbt i vardags livet 2024.

 Boris Vian- Le déserteur.(visa)

 

Den musik kan passas i vår tid

 

idag 2024 03 03

 

som vi bor & ha  krig ett  & ett efter varandra.

 (visa)

...........................................

Herr president


Jag skriver ett brev till dig


Det kan du läsa


Om du har tid

jag fick just


Mina militärpapper


Att gå i krig (mot covid.)

Innan onsdag kväll


Herr president


 Jag vill inte göra det

Jag är inte på jorden


Att döda fattiga människor

Det är inte för att göra dig arg


jag måste berätta för dig


Jag har fattat mitt beslut

Jag ska lämna


Sen jag föddes


Jag såg min far dö


Jag såg mina bröder lämna

Och gråta mina barn


Min mamma led så mycket

Att hon är inne i sin grav


Och bryr dig inte om bomberna

Och skratta åt maskarna


När jag var fånge


Min fru blev stulen från mig


Jag blev stulen min själ


Och allt mitt kära förflutna


Tidigt på morgonen


Jag stänger min dörr


Inför de döda åren


Jag ska gå på vägarna

 

Jag ber om mitt liv  

På Frankrikes vägar

 

Från Bretagne till Provence


Och jag kommer att berätta för folk


Vägrar att lyda
Vägrar att göra det  


Gå inte i krig


Vägrar att lämna


Om det är nödvändigt att donera blod


Gå ge din
Du är en bra apostel


Herr president
Om du stämmer mig


Att jag inte har några vapen


Och att de kommer att kunna skjuta



 

.

       

(Klicka på se större bild)

  

.................

 

Utomjordiska folk är på väg in.

 

De som vi känner av bilder, bara de är soldater

Rikga utomjordingar är okännda för oss.

-----

De är duktigare att vilja kontakta oss.

 

Vem bör väljas, känner Ni någon att prsentra oss?

 

mmmmmm

mmm

 

Noll.

-----

.....................

 

söka skydd med taggtrådar mot kemiska vapen.

 

eller   värre  N----. [kan inte skriva.]

 

 

     

 

Häromdagen     /////    här... om...dagen...

 

märkte alla på nätet.

...

Ngn sökte taggtrådar på nätet.

....

Ngn köpte taggtrådar på nätet.

......

 

Aldrig är Aldrig.

-----------------

 

Vad säger du? Vad söker du? pratar du med vem?

 

sos.     

 

--------

 lastbilsförare som sköterska.

  

...................................

Ta hårt bara dina och önskar jag.

men

värde sätta andras tankar hårt för alltid för sig.

,,,

Här   om   dagen 

märkte alla på nätet.

....................................

 

kalla årstidens känslor är här nu.

,,,,,

Ngn sökte taggtrådar på nätet.

 

Ngn köpte taggtrådar på nätet.

 

     

Drömma om fyrkant       Drömma om terianglar.         Drömma om cirklara.

..........

 

sina kuddar och sin säng av taggtrådar & hungriga.

......

 Covid & några miljon hungriga & utan sjukvård.

..................

       

 

Natt  tiden varför kommer regnet?
---------- 

          
I går kväll

 

hade regnet ett planerat träff med fönstret.



Regnet hade saftiga kyssar med  fönstret.


&


 

Viskade & viskade

 

hela natten, hela tiden med fönstret.



Vad hade regnet med fönstret att göra & säga?



Hela tiden

 

viskade & viskade.



När jag vaknade på morgonen.

  
 
Solen skiner i rymden regnet försvann
--------------

--------

----

Erik Lindegren (1910–1968).

 

(visa)

 

Svenska 1940-talets främste lyriker.


Debuterade 1935 med Posthum ungdom.


mannen utan väg

 

  klicka på se vilket jobb.  

...................

 

Är en diktsamling av Erik Lindegren

 

(visa)

utgiven 1942.

------------------

Mannen utan väg är en diktsamlingav Erik Lindegren

 

utgiven 1942. Med sitt polyfona bildrika språk anses den

 

vara en av de mest särpräglade och banbrytande d

 

iktsamlingar som givits ut på svenska. Den hör till

 

klassikerna i svensk litteratur och finns med i både

 

Världsbiblioteket och De 50 bästa diktsamlingarna. Vid

 

klicka på.                klicka på        

 

 

100-årsminnet av Erik Lindegrens födelse 2010 gavs den

klicka på

ut på nytt i volymen Samlade dikter. Verket kan också

 

läsas i sin helhet på

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Litet annat av ett krig mot att lära känna & leva

 

i ett verkligt liv. 

 

som tom & jerry visar oss.


 lycka till  utan krig önskas på jorden.

  

översäning

Presentation


Tiden går i sitt mål.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards