Direktlänk till inlägg 3 januari 2024

Himlen är svart, himlen är svart & golvet vit & glidande snöskor på

Av Amor - Onsdag 3 jan 13:07

Saknar färg, våren eller hösten.

------

------

Välkomna

till

konst

av

trasiga

Ur & klockor.

En blogg som handlar om;

 

En hobby

 

att bygga om något nytt av trasiga urverk och klockor. 

...............

Himlen är svart, himlen är svart.

   

         

 

Nu är det vinter, golvet vit & glidande snöskor på, himlen svart.

      

---------

 

Le ciel est noir (Live au théâtre des Champs-Elysées / 1974)

..................
Sångtexter

Var kommer du ifrån min son med så blå ögon

 

D'où viens-tu mon fils aux yeux si bleus

Var kommer du ifrån min son ser så olycklig ut

 

D'où viens-tu mon fils à l'air si malheureux

Jag gick, jag kröp tio gamla motorvägar


J'ai marché, j'ai rampé sur dix vieilles autoroutes

Jag trampade löven från 20 trädlösa skogar


J'ai piétiné les feuilles de 20 forêts sans arbres

Jag gick förbi 30 döda hav


Je me suis promené devant 30 mers mortes

 

Jag pekade på sidan av 40 berg


J'ai pointé sur le flanc de 40 montagnes

Jag har rest 100 000 mil på straffkolonins vägar


J'ai fait 100 000 miles sur les chemins du bagne

Himlen är svart, himlen är svart


Le ciel est noir, le ciel est noir

Han är svart, han är svart


Il est noir, il est noir

Det är svart regn som ska falla


C'est une pluie noire qui va tomber

 
Vad såg du min son med dina blå ögon


Qu'as-tu vu mon fils de tes yeux bleus

Vad såg du att min son såg så olycklig ut


Qu'as-tu vu mon fils à l'air si malheureux

Jag såg en nyfödd i munnen på en varg.  

En smutsig diamantväg som Ganges


Une route en diamant sale comme le Gange

Blod på statyerna i Louvrensar


Du sang sur les statues dans les jardins du Louvre

Blod på borstarna på en ny Michelangelo


Du sang sur les pinceaux d'un nouveau Michel-Ange

Och 10 000 skvaller som inte längre hade en tunga


Et 10 000 commères qui n'avaient plus de langue

  

       

(var är dem, )

 

Jag såg en vit fågel flygaena vingen


J'ai vu un oiseau blanc qui volait sur une aile

Barn som leker bobèche i Sarcelles


Des enfants qui jouaient au bobèche à Sarcelles

 


Himlen är svart, himlen är svart


Le ciel est noir, le ciel est noir

Han är svart, han är svart


Il est noir, il est noir

 

Det är svart regn som ska falla


C'est une pluie noire qui va tomber


Vad hör du, min son med så blå ögon


Qu'entends-tu mon fils aux yeux si bleus

Vad hör du min son ser så olycklig ut


Qu'entends-tu mon fils à l'air si malheureux

     

Jag hör rullande åska vid världens ände


J'entends un tonnerre roulant au bout du monde

    

Jag hör steg komma från skuggorna


J'entends claquer des pas qui viennent de l'ombre

Jag hör musiker som ingen lyssnar på

 


J'entends des musiciens que personne n'écoute

Jag hör 100 000 skrik och folk som inte bryr sig


J'entends 100 000 cris et des gens qui s'en foutent

Ligister som gör narr av en ledsen liten man

 

Des voyous qui se moquent d'un petit monsieur triste

 
Sången av en poet som söker musik

 

La chanson d'un poète qui cherche une musique

Jag hör rösten av en clown som gråter på golvet

 

J'entends la voix d'un clown qui pleure sur la piste

 

Himlen är svart, himlen är svart

 

Le ciel est noir, le ciel est noir



Han är svart, han är svart

 

Il est noir, il est noir

Det är svart regn som ska falla

 

C'est une pluie noire qui va tomber

 

Och så min son med så blå ögon


Et alors mon fils aux yeux si bleus

Och så min son med så olyckliga ögon


Himlen är svart, himlen är svart

 

x

Jag såg en liten svart man på en död vit häst

 

J'ai vu un petit noir sur un cheval blanc mort

     

Jag såg en miljardär ge bort sitt guld


J'ai vu un milliardaire qui distribuait son or

Jag fick en advokat som sa till mig att han hade fel


J'ai vu un avocat me dire qu'il avait tort

Jag såg en student hälla i sig bensin


J'ai vu un étudiant qui s'arrosait d'essence

Jag såg en kung av Preussen som gav mig Frankrike


J'ai vu un roi de Prusse qui me donnait la France

     

En gammal man som sprang chanslöst


Un vieillard qui courait sans avoir une chance


Himlen är svart, himlen är svart


Le ciel est noir, le ciel est noir

Han är svart, han är svart


Il est noir, il est noir

Det är svart regn som ska falla


C'est une pluie noire qui va tomber


Vad gör du min son med så blå ögon


Que fais-tu mon fils aux yeux si bleus

Vad gör du min son ser så olycklig ut


Que fais-tu mon fils à l'air si malheureux

Jag ska gå innan regnet faller


Je m'en vais repartir avant que la pluie tombe

Gömmer sig i djupet av en mycket mörk skog


Me cacher dans le fond d'une forêt très sombre

Där alla är fattiga och människan har sin ö


Où les gens sont tous pauvres et où l'homme a son île

Där vi inte längre ser någonting, varken tårar eller rynkor


Où l'on ne voit plus rien, ni les pleurs, ni les rides

 

Och där allt är sig likt men i ett slottsfängelse


Et où tout est pareil mais en prison-château

Där bödlarna dödar dig genom att kasta blommor på dig


Où les bourreaux vous tuent en vous jetant des fleurs

     

Där tjuvar och rånade spelar lögnarpoker


Où voleurs et volés jouent au poker menteur

 

Där färgen är svart och siffran noll'


Où la couleur est noire et le nombre zéro

Och så kommer jag tillbaka, jag ska ropa det till världen


Et puis je reviendrai, je le crierai au monde

Uppför berget till skuggornas djup


En haut de la montagne jusqu'au fin fond de l'ombre

 

Och så ska jag gå på ett djupt hav


Et puis je marcherai sur une mer profonde

Och jag kommer försiktigt att sjunka ner i min grav


Et je m'enfoncerai doucement dans ma tombe


Himlen är svart, himlen är svart


Le ciel est noir, le ciel est noir



Han är svart, han är svart


Il est noir, il est noir

Det är svart regn som ska falla


C'est une pluie noire qui va tomber


Himlen är svart, himlen är svart


Le ciel est noir, le ciel est noir
 
Han är svart, han är svart


Il est noir, il est noir

Det är svart regn som ska falla


C'est une pluie noire qui va tomber

 

 Tack för besök. lite imagination av vår jord.

       

 



The most beautiful melody in the world touch Your Heart -

ACOUSTIC GUITAR MUSIC 2023

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amor - Måndag 13 maj 20:00

xxxxxxxxxxxxxx   Välkomna. till konst   av trasiga ur & klockor.   ------------------------------          Ni har tid att påmmina med en målare. ¨ mmmm m   av trasiga & från ur & klockor.  Vi är int...

Av Amor - Söndag 12 maj 21:17

Välkomna till En långvarigt hobby ... Bygga nya saker av trasiga ur & klockor.  ................................................. Tiden rinner i väg. dag efter dag år efter år,    100 år efter varandra. (visa)   Vad krävs...

Av Amor - Lördag 11 maj 19:45


Välkommen till konst av trasiga,    Ur & Klockor. xxxxxxxx-----------------------xxxxxxx mmmm m x           ....... K   Resa med tiden tillbaka. trevligt resa.              Uggla.                      tankea...

Av Amor - Fredag 10 maj 14:30

Välkommen till konst av trasiga,    Ur & Klockor. xxxxxxxx-----------------------xxxxxxx mmmm m x ................................................. ....... K   Resa med tiden tillbaka. trevligt resa.            ...

Av Amor - Onsdag 8 maj 18:00

Välkommen till konst av trasiga,    Ur & Klockor. ................................................. ....... K   Resa med tiden tillbaka. trevligt resa.              Uggla.                      tankeakt.             ...

översäning

Presentation


Tiden går i sitt mål.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards