Alla inlägg den 25 januari 2024

Av Amor - Torsdag 25 jan 17:30

Välkommna

 


till

en blogg tackvare bloggplatsen.

 

Konst av Ur & klockor.

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

 

Man kan inte veta allt som pågick i människan,s historia.

 

Vi går tillsammans genom en del historia.

 

Jag planerade att skriva om mayakulturen, och Persiska riket.

Egyptens härskare.   Romerska riket.

Kinas historia. Indiens historia.

 

MEN

klicka på var & en som har lång historia för sig & andra i relation

 

i fred & krig.


Det blev om

 

Greklands historia

 

Tidigt mynt från Aten, som visar gudinnan Athena med hennes uggla

på den baksidan.

Athena eller Pallas Athena var vishetens och krigets gudinna i grekisk mytologi. Hennes attribut var sköld, lans, olivträd och uggla. Ett alternativt namn till Athena var Tritonia. Pallas, flodguden Tritons dotter,

var gudinnan Athenas vän och fostersyster.

Under en duell på lek,

råkade Athena av misstag döda sin väninna; för att hedra hennes minne,

antog Athena då namnet Pallas Athena.

 

Min Pallas Athena.

xxxxxxx

 Jag fick en mail av en GOD vän Lars T.

Han berättade om kung minos plats i knossos och skickade mig

 

några själva bilder, som tog på platsen.

 

Jag är tacksam om så fina bilder och kunskaper om människors historia.

Min färgade uggla

 

på natten på träd med mån och 3 stjärnor om pyramidernas relation.  

   

Lejonporten i Mykene.

 

jag ändrade mig och jag vill först skriva om Knossos

och

lägga mina tankar på att mina tavlor påverkas av om detta.

 

    Minos palats i Knossos byggdes ungefär samtidigt

 

som Pyramiderna i Egypten, 3000 år före Kristus.

 

Den minoiska kulturen var den första avancerade kulturen i Europa.

 

Man hade t.ex vattenkranar i terrakotta och vattentoaletter.

 

Knossos upptäcktes år 1894,skrev min vän till mig.

Den norra delen av palatset i Knossos som arkeologen Arthur Evans l

 

ät rekonstruera 1900 - 1930.

Den berömda freskmålningen med tjurakrobaterna

 

i Knossos, en slags tävling, möjligen med religiös anknytning,

 

där både män och kvinnor deltog.

 

ca. 1600 - 1500 f.Kr.( + 2024 = 3624 / 3524.)

 

  

På den tiden Minoisk konst visar att konst hade stor betydelse

och

män och kvinnor hade jämlikhet i samhället på den tiden tror jag.

Klicka på bilder , läs mer information.

          

En kultur att lägga på minnet.                   Frihetskriget på 1820-talet.

Vi människor kämpade på länge och levde i olika världsdelar

och hade olika krig mot varandra i olika tider just idag,

som man dödar själva folket i olika delar av världen.

För första gången UN har lite hjälper åt vanliga folk i olika delar

av världen att stoppa våldet mot vanliga människor . skäms.

           

Se några bilder av djur som är mycket att säga.

             

     De kämpar rädda barnen.       Kömpa på livet.              Få mat att överleva.

mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

vi reser tillbaka i dagens tid,

Här & Nu.

Nya Ur på marknaden.

Det ska bli bra för uråtervinning att jag bygger nya konst av dem. 

      

Uret visar ; timmen , minuter och sekunder, månader och dagen.

 

Jobba hårt & simma utan problem  .

       

((( Iron Samurai.))))

 

Amors Yin & yang. Fria händer & fötter var & en för sig själva..

Jag ville påminna om en fader & sonen.

från medeltiden om värdesatt tiden

i olika sammanhang

krav att leva.

     

De var mycket duktiga om tiden & hur man bör använda

sin tid, delade tiden i olika delar, tiden för individ är

egendom & hur man bör använda minut per minut,

        

Tiden är mer än guld.

    ....?

------------------------

Duktig i ordbok från 1870 · Gammal stavning: Dugtig ·

Betydelse: I högre grad duglig eller skicklig.

Synonymer: duglig, skicklig, färdig, händig, behändig,

       

  Kom..............Här & nu. 

bra att känna dem med + / - liv .

Seneca den yngre. (visa)

var son till Seneca den äldre.(visa)

------------

Finns olika videoer att se mer att känna.

 9 Habits All Stoics Should Avoid in Your Life

Seneca: LIFE CHANGING Quotes (Stoicism)

visar inte klicka på (visa)

,,,,,,,,

tack för besöket.

 

Jorden är rund.        = 

 

Nästa inlägg ,Nytt om Sokrates (tidigare finns 2 inlägg.)

 

    

Sokrates vassa tunga skickade honom i graven.


Filosofen Sokrates är Atens mest omstridde man.

 

Somliga kallar honom ett geni.

 

 vvvvvvvvvv

vvv

v

Psykologi är vetenskapen om själslivet,

 

det vill säga

beteenden, medvetande, känslor tänkande hos människor.
Försök att förstå människans själsliv och beteende kan spåras till

 

forntida   civilisationer
 i

Egypten.    Grekland.  Kina Indien.   Persien.


-------------- klicka på --------------

vvv

vvvvvvv

v

Många många år trode människor att jorden är platt.

   

Månen i olika dagar kunde vara Att det är rund.

 

(visa)

     

översäning

Presentation


Tiden går i sitt mål.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2024 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards