Alla inlägg den 6 augusti 2022

Av Amor - 6 augusti 2022 15:00

Välkmmen 

Till 

    

Konst av 

trasiga


Konst

 

Ur & klockor.

....................Att bygga nytt i livets tankar....................

...  

Rör på dig. Var stark i kropp & själ.

.....

Andas mer & mer, djupare & djupare.

 

; Du får inte Ge upp.

 

Jag ser dig , men du kan inte se mig. men lita på mig.

.....

 

Tiden är undan---tag på jordens historia, här & nu.

.................

 

     

Lyckokatt.

Jag har en lyckokatt i famnen,


den spinner lyckotråd.


Lyckokatt, lyckokatt,


skaffa mig tre ting:


skaffa mig en gyllne ring,

.........
som säger mig att jag är lycklig;


skaffa mig en spegel,


som säger mig att jag är skön;

,,,,,
skaffa mig en solfjäder,


som fläktar bort mina påhängsna tankar.


Lyckokatt, lyckokatt,


spinn mig ännu litet om min framtid!.

 

Edith Södergran

-------------------

@ Att vara sjukvårdare har ingen stolhet än ansvar. Amor

 

 

Edith Södergran hittade & gick efter bekräftelse i Nietzsches tanke.

(( visa))


( Född 4 april 1892 - död 24 juni 1923) = 31 år

Född 4 april 1892 i Sankt Petersburg,
Död 24 juni 1923 i Raivola,(31 år gammal)  
var en finlandssvensk poet.
Utbildning Petrs-chule; Sankt Peters-skolan.
Genre Poesi Litterär rörelse.
zzzzzzzzzzzzzzz

Dikter ("Dikter", 1916)


Septemberlyran ("Septemberlyran", 1917)


Rosenaltaret ("Rosenaltaret", 1919)


Brokiga iakttagelser.


Framtidens skugga (1920).


Tankar om naturen.


 Landet som icke är (1925)
xxxxxxxxxxxxx

 

Landet som icke är -  (subtitled in 13 languages)

 

klicka på

---------

Vad kunde  inte  hända  ?

 

 Viruset upptäktes 2422 år sedan (=2022 + 400)

 

som vår tid 2019  Covidviruset.

     

 

De båda två drabbar lungorna.

------------

 

En dag i november 1908 kom Edith hem från skolan och sa

 

att hon var rastlös och att hon inte mådde bra.

 

 

Helena(mor) ringde

 

efter en läkare, som konstaterade att


Edith hade en inflammation i lungorna.


Enligt mamman förstod tjejen vad det var då

 

hon frågade flera gånger

 

om hon hade fått "lungsot".


 Edith hade gissat rätt. På nyårsdagen 1909 etablerades den

 

och


 Edith testade positivt för tuberkulos.

-----------------

Hon skrev.

 

jag ligger hela dagen och väntarnatten,


jag ligger hela natten och väntardagen,

 

 

Tuberkulos = TBC


klicka på

 

Fakta om TBC


  • Varje dag skördar tbc 3 500 dödsoffer.

     

  • För varje person som inte får behandling mot

     

    sin tbc smittas i snitt 10-15 personer till per år.

     

  • Över 95 % av dödsfallen förekommer bland

     

    låg- och  medelinkomstländerna.

  •  

    Sjukdomen finns i alla världens länder.

  •  

    Värst drabbade är hemlösa och fattiga med

     

    nedsatt immunförsvar.

  •  

    Under 2012 rapporterades 490 000 nya fall

     

    av multiresistent tbc och 40 000 nya fall.

------------

Sjuka dagar skrev Edith.


Trångt är mitt hjärta förvarat i en smal klyfta,


fjärran är mitt hjärta beläget


på en avlägsen ö.

 

  etc.   

...................

sjukdomen & lidande

 

inne ensam bakom stängda dörrar & under vistelse i sjukhus

 

ung & vackert.

---------------

Om jag hade en stor trädgård.


 Jag skulle bjuda in alla mina bröder och systrar dit.
 Var och en skulle ta med sig en stor skatt.
Vi äger ingenting, så vi kan bli ett folk.
Vi ska bygga barer runt vår trädgård låter inget ljud
från världen nå oss.
Ut ur vår tysta trädgård vi ska ge världen ett nytt liv.

 

   

    
Det var all sorg, detta är all glädje


Det var alla ord, det här är allt verklighet.

  

Kärleken kom och flög som blod i mina vener


Tömde mig för mig själv och fyllde mig med

 

älskade.

----------------------

      

södergrans minnessten i Raivola.


Edith dogmidsommardagen 1923 i sitt hem i Raivola.

  Raivola (Ryssland)  på kartan över Leningrad oblast.

 

Raivola är känt som E.S hemby.

 

mmmmmmmmmm

 Tack för besöket.  _

       

  kan finnas utrymme för 3 dikter ?

-------------

Det gamla huset
Hur nya ögon se på gamla tider 
likt främlingar som intet hjärta ha... 
Jag längtar bort till mina gamla gravar, 
min sorgsna storhet gråter bittra tårar 
dem ingen ser. 
Jag lever kvar i gamla dagars ljuvhet 
bland främlingar som bygga nya städer 
på blåa kullar upp till himlens rand, 
jag talar sakta med de fånga träden 
och 
tröstar dem ibland. 
Hur långsamt tiden tingens väsen tär, 
och ljudlöst trampar ödets hårda häl. 
Jag måste vänta på den milda döden 
som bringar frihet åt min själ!
—————————
En önskan
Av hela vår soliga värld 
önskar jag blott en trädgårdssoffa 
där en katt solar sig... 
Där skulle jag sitta 
med ett brev i barmen, 
ett enda litet brev. 
Så ser min dröm ut...
———————————
Svart eller vit
Floderna löpa under broarna, 
blommorna lysa vid vägarna, 
skogarna böja sig susande till marken. 
För mig är intet mera högt eller lågt, 
svart eller vitt, 
sen jag har sett en vitklädd kvinna 
i min älskades arm.
...
  tack   Bloggplatsen & personal.  1000000  

----------------

översäning

Presentation


Tiden går i sitt mål.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards