Alla inlägg den 19 september 2021

Av Amor - 19 september 2021 16:00

        

      
'

Välkomna

till

  

Konst

av

     

Ur och klockor. 

     

--------------------Tiden går. ---------------------

 

A.E ; 6 -3 = 6

      

Tidsräknaring har stor betydelse i sin tid:

---

men

 

leva idag

...

 

Här och Nu / planera för imorgon

...........

 

,,,,,

Stoppa alla former av krig på vår planet.

 

Den tillhör alla.

Sången är skriven i form av ett brev till

 

den franske presidenten,

 

där en soldat förklarar varför han inte tänker gå ut i krig för

 

den franska kolonialismen.

 ----------------------------

 Ödemarken

 

Herr President.

 

Jag skriver ett brev till dig Att du kanske läser

 

Om du har tid jag fick just Mina militära papper

 

Att gå i krig Innan onsdag kväll

 

Herr President

 

 Jag vill inte göra det Jag är inte på jorden

 

Att döda fattiga människor Det är inte för att göra dig arg

 

jag måste berätta för dig

 

Jag har fattat mitt beslut Jag ska till dessert.
 

Sen jag föddes Jag såg min pappa dö Jag såg mina bröder gå.

 

Och gråta mina barn

 

Min mamma led så mycket Hon ligger i sin grav


Och bry dig inte om bomberna


Och skratta åt maskarna När jag var fånge

 

Min fru blev stulen från mig Jag stals min själ


Och allt mitt kära förflutna

 

Tidigt på morgonen Jag stänger min dörr Inför de döda åren

 

Jag kommer att gå på stigarna

 

Jag kommer att tigga om mitt liv På vägarna i Frankrike

 

Från Bretagne till Provence
 

Och jag kommer att berätta för människor:


Vägrar att lyda. Vägrar att göra det inte i krig

 

Vägrar att lämna


Om det är nödvändigt att donera blod Gå och ge din.

 

Du är en bra apostel.


Herr President.


 Om du stämmer mig Meddela dina gendarmer

 

Att jag inte ska ha vapen


Och att de kommer att kunna skjuta mig.

---------------------


(originalnamn "Le Déserteur", på svenska även "Desertören"


är en berömd antikrigssång


skriven av den franske artisten Boris Vian.


Den svenska textens två versioner är skrivna


av Lars Forssell.

 

-------

 

Bland de artister som framfört sången kan nämnas.

 

Joan Baez, (visa)    (lyssna)

 

Peter, Paul and Mary(visa)   ....

 

Sofia Karlsson(visa)    ....

 

Lill-Babs,  (visa)  ......

 

Arja Saijonmaa, (visa) -----

 

Monica Nielsen, (visa) ......

 

Ni kan själva söka på youtube, och lyssna.

.................

 

"Jag står här på ett torg" 

-----------

”Desertören” den stämmer mer överens med

 

det franska originalet ”Le Déserteur”. 

 

   

 2000 ------------2017.......nu 2021 09 19

-------

Tiden gick. Tiden går. Tiden kommer att gå.

 

Vem är vi?

 

Vem är du?

 

Var du än är?

 

Svara ärlig på frågor med dig själv, i

 

lugn och ro och tyst utan spegel.

 

här & nu.

 

Det ska vara krig, som du ska tänka på.

%

 

Lyssna på John Lennon, 

 

Vad säger han.

 

En värld utan rättvisan för hela

 

mänsklighet & djur & natur är värdelös.

 

Han kommer att leva för alltid.

 

Generation efter generation kommer de lyssna på honom.

 

Det är det.

 

John Lennon en man som orättvist dödades på öppengatan.

 

Tidsräknaren har ingen betydelse

 

att stanna på vilka siffror som helst. 

,,,,,,,,,

  Till minne J. Lennon, tidmätning.

....................................


Det är värt att påminna John Lennon för

 

internationella

 

fredsdagen. 

 

John Lennon var en betydande fredsaktivist och var även

 

influerad av feminismen

 

Han mördades 1980 av M.C. Den 8 december 1980 sköts

 

Lennon med flera skott utanför sin bostad i New York, dit

 

han flyttat år 1971.

 

Någon begravningsceremoni för Lennon hölls inte.

 


Han kremerades, men det har inte offentliggjorts

 

var askan finns.

 

(Let's Hope for Peace)

 

 

Give Peace a Chance

 

 är en sång skriven av John Lennon under vietnamkriget. 

 

Sången är bland annat ett budskap till USA:s dåvarande

 

president Richard Nixon,

 

då Lennon ville att Nixon skulle dra tillbaka trupperna.

 

Bild av olympiad 2012 London.

Internationella 21 September varje år.

 

Från 21 sep 1981 fick den dagen namnet

 

internationella

 

fredsdagen

 

i hela världen från FN.

 

Men:

 

John Lennon år 1971 gav ut albumen Imagine

 

med hjälp av hans fru Yoko Ono .

 

Imagine blev en symbol for fred och sjöng

 

i olympiad 1996 / 2012. sen vet inte mer.


.

 

.. Stoppa krig av alla sorters, eller personlgt krig..


   + Ros =  

----------------------------------

översäning

Presentation


Tiden går i sitt mål.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards