Alla inlägg under juli 2021

Av Amor - 13 juli 2021 12:00

 

@ Hemplanet lungor brinner igen & igen,

 

@ Människans lungor lider av Covid.

 

  

 

Välkommen

 

till

 

 konst av trasiga

 

ur &  klockor.

 

    

 

 

 

   

&

 

Mannen, som fällde trädet,

 

tänkte inte på att även dess skugga försvann. 

................

 

Bränderna påverkar hela världen.

Att det brinner påverkar inte bara dem som bor i

 

närområdet,

......

 

utan hela världens klimat.

 

 

2021 06  tills idag.

 

olika delar av hemplanet började

 

brinna igen,

      


 dag  efter   dag / natt /  vecka / månad / år

 

vad är & vem  söker efter orsak.


Lätta regnskurar


ooooooooooooooooooooooooo


27 °C | °F

 

Nederbörd: 39%

 

Luftfuktighet: 73%

 

Vind: 3 m/s

...........

 

Regnskogen försvinner.
    
Träd och växter
i regnskogarna fångar upp stora mängder av den koldioxid (CO2)
som vi människor släpper ut. ...
Regnskogarna och havet skapar mycket av det syre som vi andas.

 

             



---------Hatar Asfalt på gator i den stan-------

 

-----------

 

lungor bär ansvaret att andas & leva på syre & frukt.

-----------------

 Tvätta med vatten &

     

 

       

Bara idioten kan bränna skogen för väme.

       

Amazonas regnskog, eller Amazon Jungle, är

 

den största regnskogen på jorden.

 

Är hem för

 

427 däggdjur (t.ex. jaguar, sloth och flod delfin),

 

1,300 fåglar (som macaw),

 

378 reptiler (t.ex. anaconda eller Jesus ödla),

 

 400 amfibier (t.ex. glas groda och gift dart groda).

 

Den täcker 40% av den sydamerikanska kontinenten

 

och kan hittas i följande länder:

 

Peru, Ecuador, Colombia, Venezuela, Brasilien, Bolivia,

 

Guyana, Surinam samt i Franska Guyana,

 

en avdelning i Frankrike.

 

        

 

Amazonas består av

 

flera ekosystem och vegetationstyper och är mycket artrik.

 

En av tio kända arter i världen lever i Amazonas regnskog som en av

 

fågelarter.

 

Det är hem för omkring 2,000 fåglar och däggdjur

 

och här kommer vi att upptäcka några kända arter som

 

för närvarande lever i Amazonas regnskog.

 

Det är hem för omkring

 

 

2,000 fåglar fem kända fågelarter.

                

....................

Så är livet av maktlöshet utan solidaritet av andra varelser. 

 

Amazonas regnskog kan vara mycket nära

 

en ”tipping-point”

 

gå mot att bli öken

 

(visa)

       

 

   

     

...............

Så är livet;
Var glad ………… hålla leende.
Innan du talar,,,,,,,,,,,,,lyssna.
Innan du skriver,,,,,,,,,,,, tror.
Innan du spendera,,,,,,, tjäna.
Innan du ber,,,,,,,,,,,,,,,, förlåt.
Innan du får ont,,,,,,,,,,,,,,,,,,, känna.
Innan du hatar,,,,,,,,,,,,, älskar.
W. Shakespeare.


 

Skuggans träd tar inte längre efter skymning. Amor   

 

  

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

tack för besöket.

  

   

Gör vad du kan göra för grönande jord om det är så lite,

 

minst ta på dig gröna kläder.

...

Jag stänger ögonen, bara för ett ögonblick, och ögonblicket är borta
I close my eyes, only for a moment, and the moment's gone


Alla mina drömmar passerar för mina ögon, en nyfikenhet
All my dreams pass before my eyes, a curiosity


Damm i vinden
Dust in the wind


Allt de är är damm i vinden
All they are is dust in the wind
Samma gamla låt, bara en droppe vatten i ett oändligt hav
Same old song, just a drop of water in an endless sea


Allt vi smuldrar ner till marken men vi vägrar se
All we do crumbles to the ground though we refuse to see


Damm i vinden
Dust in the wind


Allt vi är är damm i vinden
All we are is dust in the wind


Åh, ho, ho
Oh, ho, ho  

Häng inte med, ingenting varar för evigt utom jorden och himlen
Now, don't hang on, nothing lasts forever but the earth and sky


Det glider bort

      
        
It slips away

Av Amor - 8 juli 2021 12:45

+

Synonymer är en orsak att ändra syftet.

 

Avsikt, ändamål, syftemål, mening, beräkning, intention,

 

mål,

 

avsedd verkan, ända, dolus, inriktning, målsättning,

 

plan, uppsåt, vits, akt & mening.

 

budskap,

 

funktion, skäl, motiv, poäng,

 

skäl, inriktning.

 

+

Välkommen 

till

en blogg,

som heter

Konst

av

Ur & klockor.

--------------

Storebror ser dig.

 

 

Inte bakifrån. 

Våga att ändra & skaffa nya tider i ditt liv nu

+

i historik tid.


hhhhhhhhhhhhh

Synonymer till rädsla.

    1. skräck, fasa, fruktan, bävan, förfäran, förskräckelse, ångest, fobi; ängslan, räddhåga, farhåga, feghet, klenmod, oro

    motsatsord
    1. mod, oräddhet; tillförsikt.
    2.      
    3. ........................Våga......................


      ...
      1. Ha mod att, djärvas, tordas, töras, drista sig, understå sig, nännas, ha mage till,
      2.  
      3. Äventyra, sätta på spel, riskera, satsa.
      4. Göra vågig, ondulera, locka, krusa, permanenta.
        
      motsatsord
      1. Fega.
      2. Ta hem vinsten, säkra, skydda.


        

      (Varför används synonym?) Tänka på själv.
      .................................................

         
      5 myror är mer än 4 elefanter.
      ................

Synonymer till skaffa.

1.ordna fram, ordna, anskaffa, införskaffa, få fram, få tag i, skaka fram, åstadkomma, uppbringa, lyckas få, utverka, erhålla; skaffa undan få ur vägen, få bort

    1. befatta sig med, syssla med.
    2. (sjö.) äta, spisa
    3. skaffa sig 1. anskaffa, lägga sig till med, förvärva, köpa 
    4.                  2. ådra sig, råka ut för, få.                                              
    5.                              

Synonymer till ändra.

Förändra, göra om, förvandla, modifiera, korrigera, justera,

 

jämka på, göra annorlunda, omarbeta, omvandla, omstuva,

 

omstöpa, omforma, redigera, revidera, frångå, byta, åtra;

 

ändra sig 1. ändra mening, byta åsikt, ångra sig 2. förändras,

 

bli annorlunda.   

     


  • motsatsord
    1. bibehålla, bevara.

    

Covid tiden.

 

Framtiden kan inte ändra dåtiden;

(bara kan gömma sanningen i sig av historiker.)

I vår värld går tiden kronologiskt

& idag kommer före imorgon.

  • subst.verb
  • Gömställe, gömsle, gömme, skrymsle, näste, undanskymd vrå, tillhåll; förvaringsplats
  • lägga undan, stoppa undan, smussla med, dölja, fördölja, skyla
  • spara, bevara
  • motsatsord
  • visa, ta fram.
  •            

Men i partiklarnas värld kan nutid, dåtid och framtid

kanske existera sida vid sida, och partiklar kan färdas obehindrat fram och tillbaka.

Idén kan lösa fysikens största utmaning: att förena kvantmekanik och Einsteins relativitetsteori. (visa)

Holler & buller.

  m, ,m ,nn,m,knkjnkkbkljbkbkjbkbkjbknjk

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

         

 .............................................
 
Mitt liv handlar 1000,000 tals år,år att komma fram en dag

 

i framtidens generation.

 

   Synonymer till   

 

generation

släktled, släkte, led; mansålder, människoålder, ålder; årgång, årsklass, kull.

 

     

Kasta och söndra tids mättaren och går inte efter tiden.

 

Dag för dag

 

är bäst för människans hälsa.

 

men byta inte färg dag för dag.

Synonymer till kasta.

Slunga, slänga, singla, hysta, hiva, langa; rusa, störta, vräka; kasta in handsken (handduken) ge upp, kapitulera

    1. kasta bort, kassera, slänga bort, dumpa, skrota, göra sig av med; kasta vatten urinera, kissa, pinka
    2. föda för tidigt, få missfall (om djur)
    3. sy med kaststygn
    4. kasta fram komma med, framkasta; kasta loss avsegla, lägga ut; kasta upp kräkas, vomera, spy

    motsatsord
    1. fånga; hala in; behålla, spara.

     

Vara fint som stenar.               Kasta bort masken.           Sörja naturens ändring.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

 Ett träd är inte ensam i en skogen.

.........

Ensam. = Allena, utan sällskap, på egen hand, utan familj, solo, ensamstående, ensamlevande, solitär, singel, solokvist; isolerad, enslig, i avskildhet, avskild, avsides, enskild; övergiven, lämnad åt sitt öde; unik, utan like, ensam i sitt slag, enda; enbart, endast


  • motsatsord
    1. tillsammans, förenad, samfälld, samboende

 

Vad händer dag efter dag i natur?

Synonymer till katastrof.

    1. Stor olycka, plötslig förstörelse, förödelse, olycka, tragedi; stort misslyckande, sammanbrott, ruin, dråpslag, skräll, krasch, härdsmälta
    2. avgörande vändpunkt, peripeti

    motsatsord
  • succé, framgång

----------

Det gör Vi, Du, Andra så här:
  1. Fokusera på rätt saker. Lyft fram framgångar och sluta älta gamla misslyckanden. .
  2. Tänk på vd du säger och på vad du tänker. Ord är viktiga. ...
  3. Uppskatta allt positivt du har. Dopamin och serotonin är hjärnans egna ”lyckopiller”. ...
  4. Styr hjärnan i rätt riktning. ...
  5. Att tro är att göra. ...
  6. Slumpen är ingen tillfällighet.

(visa)

,,,,,,,,,,,,,

Kolla dina fakturans ändrig i Covid tiden.

-----

        

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,




@ Lita på dig själv inte alls på tiden. Amor
,,,,, 

Kära hjärna jag känner dig dag efter dag.

 

Du kommer att även åldras dag för dag,

 

men leva i här och nu, med människans framtid.

 

(visa)

 

Klicka här och nu

 

Se hur jag försörja mig & lever med dig kära människa.

............

 

tack för besöket. & tack bloggplatsen.

Av Amor - 7 juli 2021 16:48

Välkommen

 

till

en hobby

  

av

trasiga

..

ur & klockor.

-------------------------------------------------

 

Trots att jag visste,


Efter detta funkar inte bloggen hos mig som vanlig. 

 

Från kl 16,15 tills  nu mitt aderss blockerade med störrning.

 

mmmmm

 

det är inte  första  gången.

 

 


....................Nyckel till frihet.......................

  klicka på mig, kom ihåg mig så länge.  

 


Varför ?? 

 

     

 

  Vad får Ni?


Musik med finaste fågel  täcker sorget. 

----------------

 

hoppas kunna komma in i bloggen,

 

 

 

Man vet aldrig vad väntas imorgon.

---------

tacka & bockar att bjuda.

  

 

Ändrad färg som blockerde sidor att inte ses.

       

 


 tyvärrrrrrr hos mig syns inte min blogg

 

som vanligt , synd.

------

 

far  väl så länge. imorgon visar sig.

Av Amor - 2 juli 2021 14:53

Välkommen

till

konst

av

ur & klockor.

 

en gammal ...........hobby.

 

   

ALLA      tillsammans.

 

Tiden är mogen 

 

tack  vare,

 

ALLA blandade i här & världen


------------------------------
var & en  0 & 1 = 1,0000000...
 
Nollan & Ettan är lägsta siffror har vi,
men
vad gör de med varandra? otroligt. Amor
  •  
  • minst, kortast, ringaste utsträckning, ringaste mängd,
  •  
  • åtminstone, minimum

      • motsatsord................högst.
      •    
  • @ Aldrig är försent för hopp & önskan.
  •  

     

    Synonymer till Aldrig.

    inte någon gång, inte någonsin, ingalunda, på inga villkor, sällan


      1. motsatsord.   alltid, jämt.

               


Ljus, sand,vatten,metal.


@ Tiden går med vilken tidmätare som helst. Amor

   

-----(visa)------- 

----------  

 

 

Vilken bild av bloggen    < öppen Ridå> (visa)

 

Läs kommentaren på inlägget.

 

tack igen.

 

öööööööööööööööööööööööööööö'

Those Were the Days
Mary Hopkin

En gång var det en tavern
Där brukade vi hämta ett glas eller två
Kom ihåg hur vi skrattade bort timmarna


Och tänk på alla de stora sakerna vi skulle göra


Det var dagarna min vän


Vi trodde att de aldrig skulle sluta
Vi skulle sjunga och dansa för evigt och en dag


Vi skulle leva det liv vi väljer


Vi skulle slåss och aldrig förlora
För vi var unga och säker på att ha vår väg


La la la la la la
La la la la la la
La la la la la la la la la


Sedan rusade de upptagna åren med oss


Vi förlorade våra starry begrepp på vägen


Om jag med en slump skulle se dig i krogarna


Vi skulle le på varandra och vi skulle säga


Det var dagarna min vän


Vi trodde att de aldrig skulle sluta
Vi skulle sjunga och dansa för evigt och en dag


Vi skulle leva det liv vi väljer


Vi skulle slåss och aldrig förlora


Det var dagarna, åh ja det var dagarna


La la la la la la
La la la la la la
La la la la la la la la la


Bara ikväll stod jag framför krogstaden
Ingenting verkade som det brukade vara


I glaset såg jag en konstig reflektion


Var den ensamma kvinnan verkligen jag


Det var dagarna min vän


Vi trodde att de aldrig skulle sluta
Vi skulle sjunga och dansa för evigt och en dag
Vi skulle leva det liv vi väljer
Vi skulle slåss och aldrig förlora
Det var dagarna, åh ja det var dagarna
La la la la la la
La la la la la la
La la la la la la la la la
la la la la la la
La la la la la la
La la la la la la la la la
Genom dörren kom det bekant skratt
Jag såg ditt ansikte och hörde att du ringde mitt namn
Åh min vän, vi är äldre men ingen klokare
För i våra hjärtan är drömmarna fortfarande desamma


Det var dagarna min vän

 

Vi trodde att de aldrig skulle sluta
Vi skulle sjunga och dansa för evigt och en dag
Vi skulle leva det liv vi väljer


Vi skulle slåss och aldrig förlora
Det var dagarna, åh ja det var dagarna
La la la la la la
La la la la la la
La la la la la la la la la
La la la la la la
La la la la la la
La la la la la la la la la


Låtskrivare: GenLåtskrivare: Gene Raskin




mmmmmmmmmm


My Way
Frank Sinatra
Och nu är slutet nära
Och så står jag inför den sista gardinen
Min vän, jag säger det klart
Jag ska ange mitt fall, som jag är säker på
Jag har levt ett liv som är fullt
Jag har rest varje motorväg
Och mer, mycket mer än detta
jag gjorde det på mitt sätt
Ångrar, jag har haft några
Men då igen, för få att nämna
Jag gjorde vad jag var tvungen att göra
Och såg det igenom utan undantag
Jag planerade varje kartläggd kurs
Varje försiktigt steg längs vägen
Och mer, mycket mer än detta
jag gjorde det på mitt sätt
Ja, det fanns tider, jag är säker på att du visste
När jag slog av mer än jag kunde tugga
Men genom allt, när det var tvivel
Jag åt det och spytt ut det
Jag stod inför allt och jag stod hög
Och gjorde det på min väg
Jag har älskat, jag har skrattade och grät
Jag har haft min fyllning, min andel av att förlora
Och nu, som tårar avtar
Jag tycker allt, så kul
Att tro att jag gjorde allt det
Och får jag säga, inte på ett blygt sätt
Åh nej nej, inte jag
jag gjorde det på mitt sätt
Vad har han för vad är han?
Om inte själv, då har han ingenting
Att säga de saker han verkligen känner
Och inte den som knälar
Skivan visar att jag tog slag
Och gjorde det på min väg
Och gjorde det på min väg
Låtskrivare: Claude Francois / Gilles Thibaut / Jacques Revaux / Paul Anka
Text till mitt sätt © Warner Chappell Music
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

översäning

Presentation


Tiden går i sitt mål.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards